Αλεύρι ολικής άλεσης

Αλεύρι ολικής άλεσης

Αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής μας διατροφής είναι προϊόντα που φτιάνονται από αλεύρι. Όμως, δε φτιάχνονται όλα τα άλευρα με τον ίδιο τρόπο κι επομένως, δεν έχουν και την ίδια διατροφική αξία:

Το λευκό αλεύρι προέρχεται από βαριά ραφιναρισμένα και επεξεργασμένα σιτηρά, χάνοντας έτσι πολλά από τα θρεπτικά του συστατικά, ενώ το αλεύρι ολικής άλεσης προέρχεται από σιτηρά που δεν έχουν υποστεί βαριά επεξεργασία, διατηρώντας έτσι τα ευεργετικά του στοιχεία.

Μία από τις σημαντικότερες διαφορές ανάμεσα στο λευκό και το ολικής άλεσης αλεύρι, είναι η περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες.

Οι φυτικές ίνες:

  • βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου
  • μειώνουν τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα
  • συμβάλλουν στην αργή απορρόφηση των υδατανθράκων από το έντερο στο αίμα κι έτσι δεν αυξάνονται απότομα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα
  • προκαλούν γρήγορο κορεσμό και μειώνουν την απορρόφηση και αποθήκευση λίπους

Η δεύτερη διαφορά βρίσκεται στην περιεκτικότητά τους σε θρεπτικά συστατικά. Το αλεύρι ολικής άλεσης περιέχει:

  • βιταμίνες της ομάδας Β ( μεταξύ των οποίων θειαμίνη, ριβοφλαβίνη και φολικό οξύ )
  • σίδηρο
  • μαγνήσιο
  • σελήνιο

Προτιμούμε λοιπόν άλευρα ολικής άλεσης στην κουζίνα μας, προσωπικά προσπαθώ να αντικαταστήσω το λευκό αλεύρι με ολικής σε οποιαδήποτε συνταγή. Τις επιτυχημένες προσπάθειες σας τις παρουσιάζω εδώ!

Μεγάλη προσοχή στα συσκευασμένα προϊόντα, δεν εφησυχαζόμαστε στην ταμπέλα »ολικής άλεσης», με μια γρήγορη ματιά στα συστατικά θα διαπιστώσουμε ότι περιέχουν και λευκό, ραφιναρισμένο αλεύρι και μάλιστα σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό απ’ ότι το ολικής άλεσης. Αυτό που αναζητούμε είναι ταμπέλα » 100% ολικής άλεσης ».

Επίσης, δε βασιζόμαστε στο σκούρο χρώμα π. χ. του ψωμιού ή του κουλουριού για να πειστούμε ότι είναι ολικής άλεσης, το χρώμα αυτό μπορεί – συχνά- να οφείλεται στη χρήση μελάσας για παράδειγμα.

Σε ό,τι αφορά στα ζυμαρικά, είναι προτιμότερο να αγοράζουμε εκείνα που παρασκευάζονται από 50% αλεύρι ολικής και 50% λευκό, διότι βράζουν πιο καλά από τα αμιγώς ολικής άλεσης ( τα οποία όταν βράσουν γίνονται »κολλώδη», χάρη στην περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες ). Έτσι, μπορούμε να πάρουμε αρκετά θρεπτικά συστατικά, χωρίς να θυσιάσουμε την υφή των ζυμαρικών μας.

Πάντα κοσκινίζω το αλεύρι μου πριν το χρησιμοποιήσω.

Χρησιμοποιώντας αλεύρι ολικής άλεσης στις συνταγές μου ( όπου μπορώ ), θυσιάζω λίγο από την εμφάνιση των παρασκευασμάτων μου, κερδίζω όμως σε γεύση και θρεπτικά συστατικά!!